MARGRETE SÆTTER SIG PÅ DET HELE

Musik, teater, kunst, litteratur og film har altid været samlede for Norden. Hvis ikke politikerne har kunnet findes nordisk fodslag, så har folket og kulturen. I dette efterår mere end nogen sinde med storfilmen Margrete I.

Foreningen Norden deltog særdeles aktivt i filmens lancering den 8. september 2021. Fra galla med statsministeren og Margrete II til otte flotte lokale begivenheder.

GALLA-PREMIEREN

SF Studios, som står bag Margrete den Første snuppede en række glimt fra galla-premieren i Imperial i København

En glad og smilende dronning Margrethe II ankommer til Imperial. Umiddelbart til højre for hende ses producer Lars Bredo Rahbek. Til højre Foreningen Nordens nyvalgte landsformand Lars Barfoed.

Statsminister Mette Frederiksen hilser på Foreningen Nordens formand, Lars Barfoed ved ankomsten til gallapremieren.

Fra venstre: Skuespiller Jakob Oftebro, instruktør Charlotte Sieling samt skuespillerne Morten Hee Andersen, Trine Dyrholm og Søren Malling.

Foto: SF Studios

SF Studios og Foreningen Norden inviterede en indbudt kreds til forpremiere

LOKALAFDELINGER LØFTEDE MARGRETE

Selvom varslet var kort, viste Foreningen Nordens medlemmer, at de kan rykke hurtigt, når det gælder. På blot tre uger lykkedes det at samle flere tusinde medlemmer og andre film- og historieinteresserede til otte premierearrangementer i anledning af Margrete I.
I samarbejde med filmselskabet SF Studios og lokale biografer blev filmpremieren krydret med mjød, middelalderklædte, taler og andre påfund. Tre minutter før filmstart vistes en lille film fra gallapremieren i København få dage forinden, hvor Foreningen Nordens protektor Margrethe II var til stede.

Frederikshavn – Palads Teatret

Karin Arveschoug var mere end tilfreds

Lokalformand Karin Arveschoug Jensen melder om megen ros, 100 fremmødte medlemmer og flot lokal medieomtale.

Pressehttps://frederikshavn.ligeher.nu/nyheder/livet-her/foreningen-norden-til-filmpremiere/03409bfc-37eb-46c1-a0e0-7558fe04a04a

Odder – Biffen

Forpremiere med champagne og sticks samt indledende oplæg om den historiske kontekst fra afdelingens bestyrelsesmedlem Knud Warming.

Hadsund – Hadsund Bio

Bodil Tvedegaard fra Museum Rebild er vant til at posere som Margrete, idet regenten ofte besøgte sine besiddelser i Himmersyssel og museet derfor levendegør deres lokale berømthed. Foto: Lisbeth Roth.

To udgaver af Margrete den Første: Trine Dyrholm på lærredet og den lokale Bodil Tvedegaard som arbejder for Museum Rebild, hvor hun adskillige gange har fyldt rollen som Margrete den Første, når museet har indbudt til arrangementer på resterne af borgen Egholm ved Lindenborg Å nær Gammel Skørping, som var en af dronningens besiddelser for godt 600 år siden.
Den lokale Margrete den Første hilste biografgængerne velkommen ved deres ankomst. Og som optakt til filmen gav hun en monolog om sin opvækst og tilværelse og især om forbindelser til og kontroverser med stormænd og borgherrer i Himmersyssel (nu Himmerland) og Ommersyssel , som hun og hendes fader Valdemar Atterdag havde haft.
Hendes monolog blev dermed et fint supplement og et stærkt lokalt oplæg til filmen.

Næstved – Bio

Velkomst og oplæg af lokalformand, tidl. Borgmester Henning Jensen. Snacks og vin fra VINBAREN. I foyeren: Musik fra Margrete d. 1.s tid af Ars Nova.

Presse: Sjællandske Nyheder: https://sn.dk/Naestved/Bio-Naestved-blandt-de-foerste-med-For-premiere-paa-Margrete-den-1/artikel/1469615

København – CinemaxX

Lokalformand Susanne Prip havde deltaget i gallapremieren og fik fremskaffet den samme slags mjød: ”Margrete 1.’s Bryg”, som var fremstillet specielt til Galla-arrangementet i Imperial. Der var desuden middelaldersnacks og pyntet op med nordiske flag. På scenen var bestyrelsesmedlem i afdelingen Jens Ole Koch, som fortalte om Margrete den førstes opvækst og Susanne Prip fortalte om tidligere utallige krige i Norden.

Rønne – Rønne Bio

25 middelalderklædte, mjød, musik og introduktion af Esben Ørberg, redaktør af Nordiske, som har lavet interviews med en række af filmens nøglepersoner.
Biografdirektør Viki Petersen og redaktør Esben Ørberg præsenterer Margrete I i Rønne.

Presse: https://www.tv2bornholm.dk/artikel/forpremiere-i-roenne-paa-margrete-den-foerste
og

Aabenraa – Kinorama Aabenraa

Karen Margrethe Fink: ”Der var en god stemning og deltagerne var glade for at få snacks og drinks, men vi havde travlt med at tale med folk og dele godter ud, så vi fik slet ikke taget billeder. Stemningen var rigtig god og trailer fra Gallapremieren mm samt selve filmen var rigtig god.” Her serverede de snacks med særligt til lejligheden dekorerede etiketter.

Presse: Jyske Vestkysten: https://jv.dk/artikel/forpremiere-p%C3%A5-filmen-dronning-margrete-den-f%C3%B8rste

Århus – CinemaxX

Trubadurerne ALMUNE underholdt med middelaldermusik

Live – optræden: middelaldermusik fra trubadurerne i ALMUNE, snacks og mjød.
Bestyrelsesmedlem Ingrid Kjærgaard: ”Det var en fin forfilm med kendisser fra forpremieren i KBH. Det virkede godt. ”