Loading Events

Events Search and Views Navigation

Event Views Navigation

February 2022

Afstemningsfest for Genforeningen i 1920, 10. februar 2022 (Aabenraa Lokalafdeling)

February 10 @ 19:00 - 22:00
+ Google Map

Afstemningsfest for Genforeningen i 1920 i samarbejde med Historisk samfund, Sprogforeningen, Grænseforeningen, Sønderjydsk Skoleforening, Frederiksklubben og Foreningen NORDEN. Frederiksklubben er ansvarlig for aftenens program. Lægges på hjemmesiden og udsendes senere til medlemmerne. Se pressen.

Find out more »

Sangaften på Højskolen Mors (Thisted lokalafdeling)

February 16 @ 19:00 - 21:30
kr50

Onsdag 16. februar 2022 kl. 19.00 Højskolen Mors, Salgerhøjvej 36, Flade Entré 50 kr. inklusive kaffe og brød. Sangaften med forstanderparret Mette Damiri og Nikolai Seidelin og sammen med eleverne på Højskolen Mors – en grundtvigsk kulturhøjskole, der bygger på frihed og fællesskab. Lad en kold vinteraften blive brugt fornuftigt med sang fra grænselandet og fra det nordiske – og så alt det, Højskolesangbogen også er fyldt af (i samarbejde

Find out more »

Besøg på Silkeborg Vandværk (Silkeborg lokalafdeling)

February 24 @ 19:00 - 20:00
Silkeborg Vandværk, Gudenåvej 7-9
+ Google Map

Mødested: Silkeborg Vandværk v/Museum Jorn Silkeborg Forsyning - ud til forbrugerne og tilbage til naturen De nordiske lande har været langt fremme m.h.t. miljø- og klimaindsatser. Men hvad gør landets Outdoor hovedstad, som har en høj prioritering af resursebevidsthed og cirkulær økonomi? Silkeborg Forsyning har ansvaret for forsyning af drikkevand og varme samt håndtering af spildevand og affald. Denne aften vil Leder Strategiimplementering og bæredygtighed Birgitte Koch og Fagleder, Vand Karl-Ejner D. Nielsen fra Silkeborg Forsyning fortælle om forsyningens arbejde…

March 2022

Generalforsamling (Silkeborg lokalafdeling)

March 10 @ 18:00 - 20:00
Medborgerhuset, Bindslevs Plads 5
+ Google Map

Generalforsamling iflg. vedtægterne Foreningen er vært ved en vand/øl Efter generalforsamlingen er der foredrag ved tidligere minister Lars Barfoed. Han har en stor viden om Foreningen Norden og forventes valgt i august som formand på repræsentantskabsmødet i Åbenrå. Pris: 50 kr. inkl. kaffe/te med brød Arrangør: Foreningen Norden

Find out more »

Foredrag ”Folkelige fællesskaber. Fra hver for sig til samfund”: Fhv. kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (Silkeborg lokalafdeling)

March 14 @ 19:30 - 21:00
Medborgerhuset Lunden, Vestergade 74
+ Google Map

Mandag den 14. marts 2022 kl.19.30 i Lunden:​ Generalsekretær i Folkehøjskolernes Forening, tidligere kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen: ”Folkelige fællesskaber. Fra hver for sig til samfund” Coronakrisen har været befordrende for et nyt fokus på fællesskab, på ”vi” frem for ”jeg”. Nu er det ikke længere: jeg-er-min-egen-lykkes-smed, men vi er hinandens lykkes smede. Hver-for-sig-fundet er måske på vej til igen at blive et samfund. Arrangeret i samarbejde med Folkeuniversitetet.

Find out more »

Foredrag og generalforsamling, 17. marts 2022 (Aabenraa Lokalafdeling)

March 17 @ 19:00 - 21:30
+ Google Map

Generalforsamlingen afholdes efter gældende vedtægter. Forud for generalforsamlingen vil vi bede den nyvalgte borgmester i Aabenraa Kommune fortælle om kommunens visioner for samarbejdet med de gamle venskabsbyer i Norge, Sverige, Finland og Island. Mere om generalforsamling og foredrag følger i Nyhedsbrev og på Foreningen NORDEN Aabenraas hjemmeside. https://aabenraa.foreningen-norden.dk

Find out more »

Det Grønlandske Hus, 21. marts (Kredsen Nordjylland)

March 21 @ 10:00 - 12:00
Det Grønlandske Hus, Dalgas Avenue 52
Aarhus, 8000
kr.75

Det Grønlandske Hus, Vesterbro 79 Aalborg Mandag 21. marts 2022 kl. 10.00 – 12.00 Foredrag ved Gorm Houlberg tidligere ”Sejle kendt mand” og lods på krydstogtskibe gennem mange år på Grønland. Pris. Kr.75,- I prisen er der kaffe og en overraskelse. Deltagerbetalingen kan sendes til: Reg.nr: 8090 –Kontonr.: 0001321150. Læs nærmere om Det Grønlanske Hus her. Tilmelding til Karin Arveschoug tlf. 23217769. Mail: karinarveshoug@gmail.com.

Find out more »

Generalforsamling og foredrag om “De forbudte sange”

March 22 @ 19:00 - 21:30
Snedsted Sognegård, Snedstedvej 138
7752 Snedsted,
kr50

Tirsdag 22. marts 2022 kl. 19.00 Snedsted Sognegård, Snedstedvej 138, Snedsted Gratis entré og gratis kaffebord. Generalforsamling 2022 i h.t. vedtægterne Derefter fællesmøde med Grænseforeningen for Thy og Mors. Vi synger og hører om ”De forbudte sange”, fire danske sange, som var forbudt i Slesvig i den prøjsiske tid, og vi synger de nordiske landes nationalsange. Sangaften med organist Irene Søndergaard Christensen og sognepræst Julius Bang Holst.

Find out more »

Rejse: Tranetur til Trollhättan og Gøteborg (Silkeborg lokalafdeling)

March 23 - March 25

Tranetur til Trollhättan og Gøteborg På deres vej fra deres overvintringssteder i Europas sydligste egne og det nordlige Afrika, flyver traner i titusindvis nordpå mod ynglepladserne i Midt- og Nordsverige. Den lange tur kræver – selv for disse yndefulde flyvere - et hvil, hvilket tranerne hvert år holder ved netop Hornborgasøen i Västergötland. Et helt enestående og spektakulært årligt tilbagevendende ”indslag” i tranernes naturlige cyklus er den såkaldte ”tranedans”. På markerne rundt om Hornborgasøen kan man hvert år i marts…

May 2022

Foredrag om billedkunstneren Edvard Munch, 3. maj 2022 (Aabenraa Lokalafdeling)

May 3 @ 19:00 - 21:00
dkr85,00

Foredrag om billedkunstneren Edvard Munch ved højskolelærer Anja Kjølby, som arbejder på Løgumkloster Højskole i Billedkunst og kunstforståelse/kunsthistorie. Foredraget er for alle medlemmer af Aabenraa Kunst- og Musikforening og Foreningen NORDEN i Aabenraa + andre interesserede. Det er bl.a. tænkt som en optakt til de to foreningers fælles Norgestur i maj 2022. Entré: 85 kr. for medlemmer af de to foreninger og 100 kr. for ikke-medlemmer. Bindende tilmelding kun sms til 4040 3810. Betaling ved indgangen.

+ Export Events