Højtlæsninger i biblioteksugen breder sig hastigt i Baltikum

15-12-16 Esben Ørberg 0 comment

Hvem andre end småbørn gider højtlæsning? Vildt mange voksne faktisk. Så mange, at Norden og Baltikum må have snuppet verdensrekorden i højtlæsning i oktober, da 2300 skoler og biblioteker læst højt på samme tid, så det kunne høres i hver flække og fjord.

Nu er der syn for sagn. Nordisk Biblioteksuge gav genlyd, ikke mindst i de baltiske lande, hvor godt 1000 af de 2300 højtlæsninger fandt sted.

Nordiska biblioteksveckan och författarbesök av Stian Hole: Författare Stian Hole besöker barnetrinnet och högläser för elever och lärare på skolan ur boken Garmanns sommar. Projektet Nordisk biblioteksvecka är ett högläsningsevenemang, där samma texter läses högt samtidigt i alla nordiska och baltiska länder. Över 2000 skolor och bibliotek deltar i projektet. Grundkonceptet är enkelt: tänd ett ljus och läs en bok. Därefter kan skolorna göra större evenemang under hela veckan. Mer information finns på hemsidan: www.bibliotek.org
Her er glimt fra en af de populære højtlæsninger – her er det Lampedal Skole lidt vest for Oslo, som har besøg af selveste Stian Hole, en af Norges mest populære børne-billedbogs-forfattere.

Biblioteksugen løbes i gang af Foreningen Norden og foreningens fælles nordiske paraply, Foreningerne Nordens Forbund. Næste gang i november 17.  I øjeblikket evaluerer alle involverede. Resultatet offentliggøres her på siden, når det foreligger.