Nordisk litteraturuge

De korte mørke efterårs- og vinterdage har vi til fælles i Norden. I tidligere tider – før TV og computere blev en del af vores hverdag – var højtlæsning i de mørke vinteraftener en udbredt nordisk tradition: Højtlæsning i morgengryet og i skumringstimen

nbv-2015-a3-_til-hjemmesiden_

Mandag i uge 46 giver vi den gamle nordiske fortælletradition nyt liv med arrangementet “Skumringstime”.

På mere end 2000 biblioteker og andre samlingssteder i Norden og Baltikum samles tusindvis af tilhørere i skumringstimen kl. 19.00 for at lytte til en nordisk fortælling. Måske kan vi sætte verdensrekord i højtlæsning, når vi på nøjagtig samme tidspunkt samles og lytter til nordisk litteratur.

Men allerede kl. 9.00 samles skolebørn, børnehavebørn m.fl. over hele hele Norden til “Morgengry”, hvor der lyttes til oplæsning fra populære børnebøger.

Litteraturugen vil være fuld af højtlæsning, debat og forskellige andre kulturelle oplevelser på biblioteker, skoler og i foreninger rundt om i Norden og Baltikum.

Biblioteker, skoler og foreninger kan tilmelde sig den nordiske litteraturuge på projektets hjemmeside. Alle tilmeldte får gratis tilsendt årets plakat og postkort. På projektets hjemmeside kan man downloade årets tekster, et Idékatalog – og man kan læse mere om årets tema, forfatterne, bøgerne og baggrunden for denne store fælles nordiske manifestation.

Velkommen til Den Nordiske litteraturuge med den traditionsrige og stemningsfulde historiefortælling i stearinlysenes skær – en sand nordisk tradition.

Alle er velkommen til at deltage.

Læs mere på Nordisk Litteraturuges netsted – www.nordisklitteratur.org.
Hent idekataloget til skolerne (pdf).
Læs indstikket “Litteratur i Norden” (pdf) fra Norden NU, oktober 2015.