Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

• Denne begivenhed er allerede afholdt.

Union eller undergang foredrag ved Rasmus Glenthøj

07/04/21 @ 19:00H:i21:00

kr100 – kr150

Onsdag 7. april 2021

Historiker Rasmus Glenthøj: ”Union eller undergang – Kampen for et forenet Skandinavien”

VUC, Munkevej 9, Thisted

Pris: 100 kr. for medlemmer og 150 kr. for ikke-medlemmer – medbring selv kaffe/te og brød

I midten af 1800-tallet forsøgte man at skabe Skandinaviens forenede stater. Planerne er blevet afskrevet som en drøm undfanget af studenter, der havde set for dybt i punchbowlen. Dette er sejrherrens historie.

Den politiske skandinavisme var en skandinavisk pendant til de bevægelser, der forenede Tyskland og Italien, der blev støtte af flere af tidens førende politikere, tre skandinaviske konger samt af europæiske statsmænd og fyrster.

I foredraget vil man få historien om hvorfor skandinavisterne ønskede at forene Danmark, Sverige og Norge, samt hvordan de ville gøre det. Det er ikke alene en fortælling om angst og håb, højforræderi, revolutionsplaner og europæisk diplomati. Det er også historien om krigen i 1864. En krig, der meget let kunne være gået anderledes, og som ikke kan forstås uden skandinavismen.

Foredraget bygger på en kommende bog af samme navn, skrevet i fællesskab med Morten N. Ottosen.

Rasmus Glenthøj er lektor i historie ved Syddansk Universitet, hvor har underviser i nyere tids historie. Han har skrevet og redigeret et stort antal værker om dansk, norsk og nordisk historie samt om hvordan historie bliver forstået og brugt. For sit arbejde er Glenthøj blevet tildelt H.O. Langeprisen for fremragende forskningsformidling, Den Nordiske Historiebogspris (s.m. Ottosen) og Den Kongelige Norske Fortjenstorden samt været nomineret til Weekendavisens Litteraturpris og Årets Historiske bog.

Dato:
07/04/21