Min tid som spion

30/03/19 @ 14:00H:i15:30

I årene fra 1985 til år 2000 gjorde de nordiske lande en stor indsats for at få de baltiske lande Estland, Letland og Litauen fri af Sovjetunionen, og centralt stod Nordisk Råd. Den indsats er lige så vigtig som indsatsen i 1950-erne og 1960-erne med pasfrihed, fælles arbejdsmarked, socialkonvention osv; den kom til at stå i skyggen af Tysklands genforening efter Berlinmurens fald, men betydningen for os i dag er ikke ringere af den grund.

Henrik Hagemann var generalsekretær i Nordisk Råd fra 1984 til 2009 og arbejdede nært sammen med og for fremtrædende nordiske politikere som Anker Jørgensen, Ivar Hansen, Knud Enggaard, Hans Engell, Margrete Auken, Lilli Gyldenkilde, fra Norge bl.a. tidligere statsminister Jan P. Syse og fra Sverige tidligere udenrigsminister Karin Söder – og med både sovjetiske og amerikanske efterretningsfolk. Derfor foredragets titel Min tid som spion.

Alle er velkommen.

30/03/19