Finland – 100 år som selvstændig Stat Norden, 23. nov (Thisted lokalafdeling)

23/11/17 @ 19:00H:i21:30

kr.100

Finland: 100 år som selvstændig stat

Torsdag 23. november kl. 19.00 på Thy-Mors VUC & HF, Munkevej 9, Thisted

I samarbejde med Thisted Frie Oplysningsforbund (TFO)

Medbring selv kaffe/te og brød.

Den dansktalende finlandssvenske generalsekretær fra Foreningerne Nordens Forbunds kontor i København Henrik Wilén holder foredraget ”Finlands nyere politiske historie – især set i forhold til Norden”.

Henrik Wilén har tidligere været kulturattaché ved de finske ambassader i Oslo og Stockholm, debatredaktør og lederskribent på Finlandske største svensksprogede dagblad Hufvudstadsbladet og derefter generalsekretær for den finske Foreningen Pohjola-Norden, før han blev FNF’s generalsekretær

FNF er samarbejdsorgan for de nationale Norden-foreninger i de otte nordiske lande, og der er også et samarbejde med Norden-foreninger i Estland og Letland samt i byen Petrozavodsk, som er hovedstad i den russiske republik Karelen.

Finlands Landdag erklærede 6. december 1917 den hidtidige russiske storfyrstendømme for en selvstændig nationalstat. Derfor er dagen Finlands nationaldag, kaldet Selvstændighedsdagen.

23/11/17
Pris: