Flygtningestrøm mange år endnu – og hvad så?

18-03-16 Esben Ørberg 0 comment

Grænsekontrollen skulle vare kort. Men flygtningestrømmen varer måske i årevis. Nordisk Råds præsident Henrik Dam Kristensen kalder til nordisk afklaring af kontrollen. Han håber på et gennembrud, når Nordisk Råd holder temasession om grænsekontrol den 19. april. Sessionen foregår i Stortinget i Oslo.

”De nordiske grænsekontroller skulle være et midlertidigt tiltag i en ekstraordinær situation. Men nu ser vi, at flygtningestrømmen mod Norden formentlig kan vare mange år endnu. Derfor bliver vi nødt til at diskutere, hvilken betydning grænsekontrollerne har for det nordiske samarbejde, ”siger Nordisk Råds præsident, Henrik Dam Kristensen, MF (S).

Læs alt om sessionen her.

Foreningen Nordens formand, Mogens Jensen, MF (S), er medlem af den danske delegation i Nordisk Råd og deltager således også i forhandlingerne i Oslo.

Desuden er Christian Juhl, MF (Ø) medlem af den danske delegation, som består af folketingsmedlemmer, som skal kontrollere, at beslutningerne i Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd føres ud i livet. Christian Juhl indstilles af sit parti til at afløse Finn Sørensen i Foreningen Nordens landsstyrelse, når repræsentantskabet mødes den 28. maj i Herning.