Fra Norden til Amerika – om udvandring og integration! 7. februar 19.30 (Midtfyn lokalafdeling)

07/02/17 @ 19:30H:i22:00

Fra Norden til Amerika – om udvandring og integration!  v/Torben Grøngaard Jeppesen, Museumschef, Odense Bys Museer og adj. professor ved SDU.

Der var en gang, hvor mennesker forlod de nordiske lande i hundredtusindvis for at søge lykken i andre lande. Langt de fleste drog af sted i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. USA var hovedmålet for de fleste, og mere end 3 mio. danskere, nordmænd, svenskere, finner og islændinge valgte den lange tur over Atlanten. Nogle nåede endog så langt som til Sydamerika og Australien.

I foredraget vil der blive fortalt om baggrunden for masseudvandringen fra de nordiske lande til Amerika, om rejsen til det ukendte og hvordan immigranterne fik sig etableret i det nye land. Ligeledes vil der blive fokus på, hvorledes integrationen er forløbet over generationer frem til i dag, hvor mere end 11 mio. amerikanere henviser til deres nordiske rødder.

Arrangeres i samarbejde med Folkeuniversitetet, Ringe/Ryslinge. Alle er velkomne! NORDEN giver kaffe og kage.

Entré: 50 kr. for medlemmer og 70 kr.  for ikke-medlemmer

07/02/17