Flygtning i Europa – dengang og nu

15/02/17 @ 19:00H:i21:00

dkk50,

Foreningen Norden, Næstved-Fladså afdeling.
Foredrag: Flygtning i Europa – dengang og nu
Onsdag den 15. februar 2017 kl. 19:00
Året var 1943, krigen rasede i Europa, og Danmark var besat af tyske tropper, da foredragsholder Marianne Olsen, som dengang kun var et par måneder gammel, sammen med sin mor og ældre bror blev familiesammenført med sin jødiske far, den senere nok så kendte amtmand Sigurd Wechselmann, i Stockholm.
Stort siden Marianne Olsen således nærmest blev født ind i tilværelsen som flygtning, har hun levet med en stærk opmærksomhed rettet mod racisme og antisemitisme i alle deres former, og hun har altid været optaget af at modarbejde såvel gamle som nye racistiske tendenser overalt i samfundet.
Marianne var ansat som lærer på Herlufsholm Skole fra 1971 til 2013, og i dag er hun bl.a. redaktør af tidsskriftet “SOS mod Racisme”.
I sit foredrag vil Marianne Olsen bl.a. fortælle om, hvordan de danske jøder og de andre flygtninge overhovedet klarede den svære tilværelse i Sverige, og hun stiller spørgsmålet, om vi ud fra deres skæbne kan lære noget om vilkårene for nutidens flygtninge i Europa.
Foredraget er arrangeret i samarbejde med DOF Næstved Aftenskole.
Sted: Næstved Hovedbibliotek, Kvægtorvet Næstved.
Tid: Onsdag den 15. februar 2017 kl. 19.00
Pris: 50,- kr. pr. pers.