DR-generaldirektør taler om nordisk tv på repræsentantskabsmødet i Herning

17-05-16 Esben Ørberg 0 comment

Hun er chef for 3300 ansatte, heraf over 1000 journalister. Hun er generaldirektør i Danmarks Radio. Navnet er Maria Rørbye Rønn. Gæstetaler på Foreningen NORDENs repræsentantskabsmøde i Herning den 28. maj.

Ingen steder i verden samarbejder nationale tv-stationer så tæt, som de gør i Norden. Derfor kan vi se mange og store samproduktioner og mange serier og dokumentarudsendelser fra de andre nordiske lande. Men hvorfor har vi som nordboere ikke mulighed for at se alle de nordiske landes public service kanaler? Hvordan ser fremtiden ud for nordisk public service? Hvad kan vi vente os? Er der stor- og samdriftsfordele, som seere, lyttere og brugere kan få glæde af?

Det ved DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn alt om, og hun giver svarene i Herning på Foreningens repræsentantskabsmøde.

Foreningen NORDEN følger og blander sig i det nordiske samarbejde på tv-fronten og noterer med tilfredshed den stigende tendens til at udveksle programmer og lave samproduktioner nordisk. Den tendens bør forstærkes. Det bliver spændende at høre, hvad Rørbye Rønn kan love på den fællesnordiske tv-front.

Maria Rørbye Rønn, foto DR Bjarne Bergius Hermansen

Her er DR’s egen præsentation af chefen:

Generaldirektør for DR fra februar 2011, konstitueret generaldirektør fra oktober 2010.

Tidligere ansættelser:

• Direktør, DR Jura Politik Strategi fra 2009
  • Underdirektør, DR Juridisk og Politisk Sekretariat fra 2007
  • Chef for DR Jura fra 2001 og souschef fra 1999
  • Advokat i DR Ophavsret fra 1995
  • Fuldmægtig i Ophavsretskontoret, Kulturministeriet fra 1993
  • Dommerfuldmægtig ved Retten i Odense fra 1990

Uddannelse:

• Cand.jur. fra Københavns Universitet, 1990
  • Advokatbestalling, 1993

Tillidshverv:

• Næstformand i Ritzaus Bureau af 2012 A/S