Indlæser Begivenheder

Begivenheder Search and Views Navigation

Begivenhed Views Navigation

oktober 2019

Konference “Et nordisk fællesskab i en ny verden”, 24. oktober (Sønderborg/Gråsten lokalafdeling)

oktober 24 @ 13:00 - 17:00

I Multihusets store sal: Kl.13.00: Velkomst ved viceborgmester Stephan Kleinschmidt Kl.13.15: " Nordens rolle i Europa og verden" ved professor Uffe Østergaard. Kl.15.00: Paneldiskussion Kl.17.00: Afslutning. Entré inkl. kaffe 50 kr.

De tre norner, 24. okt (Lyngby lokalafdeling)

oktober 24 @ 19:00 - 21:00
Stadsbiblioteket, Fennebergsalen,, Lyngby Hovedgade 28
Lyngby, 2800
50Kr.

Catherine Lefebvre, tidligere direktør for Karen Blixen Museet, vil fortælle om “de nordiske norner”: svenske Selma Lagerlöf, norske Sigrid Undset og danske Karen Blixen, med baggrund i en aktuel udstilling på Rungstedlund. De tre forfattere står som lysende ikoner i det nordiske med deres udødelige værker. Her udspandt de deres romanfigurers skæbner, sådan som de tre norner i nordisk mytologi fastlagde menneskenes skæbne, velgørende og skadevoldende. Som norner vækker Sigrid Undset syndig sensualitet hos Kristin Lavransdatter, Selma Lagerlöf tildeler den…

Nordisk viseaften – rundt om Bellmann

oktober 25 @ 19:00 - 22:00
Holstebro Bibliotek, Kirkestræde 11
Holstebro, Region Midtjylland 7500 Danmark
Kr.75,00

Oplev Carl Michael Bellmanns humoristiske, frække, elegante og stemningsfulde viser, når "Teater Optimus" ved Allan Thorsgaard på guitar, Kjeld Steffensen på cello og Allan Højer på dansk synger og tegner et musikalsk og originalt portræt af den evigtunge svenske trubadur i en medrivende og speciel opsætning. Med billetten følger et glas vin. Billetter købes på http://www.holstebrobibliotek.dk

Nordisk festgudstjeneste og kaffebord, 27. okt (Assens lokalafdeling)

oktober 27 @ 14:00 - 16:00
Gamtofte Kirke, Brahesborgvej 49
Assens, 5610
+ Google Maps

Gennem århundreder har kirkemusikken i Danmark været inspireret af impulser ikke bare sydfra, men også fra naboerne i Norden. NORDENs 100 års jubilæum fejrer vi med denne festgudstjeneste, hvor vi vil synge kendte salmer, som primært stammer fra Norge, Sverige og Færøerne. Kirken har 3 betagende glasmosaikker den her fødte kunstner Peter Brandes har udsmykket kirkerummet med. Efter gudstjenesten er der kaffebord i konfirmandstuen med nordisk bagværk og mer´ nordisk sang. Fri entré. FYN KREDSEN

Nordisk gudstjeneste i Svenska Kyrkan, København

oktober 27 @ 16:00 - 18:00
Svenska Kyrkan, Folke Bernadottes Allé 4
København Ø, 2100
+ Google Maps

Dere er hjertelig velkommen til nordisk gudstjeneste i Svenska Kyrkan, Gustafskyrkan, i København. Dette er et initiativ fra de nordiske kirker i København. Etter gudstjenesten blir det kirkekaffe og samtalesalong i festsalen i svenska kyrkan. Link til eventet finner dere her : https://www.facebook.com/events/1529488747214213/ Om Gustafskyrkan I mer än 100 år har Svenska kyrkan i Köpenhamn varit en plattform för möten, gudstjänster, kulturella utbyten och för att stötta svenskar i Danmark. Gustafskyrkan hittar du precis intill Österport station

Nordisk død – Gys i kirken 3

oktober 31 @ 18:30 - 23:00
Literaturhaus, Møllegade 7
Nørrebro, 2200
75kr.

Traume og co har igen flettet et spændende, litterært allehelgen-event sammen. Der vil være oplæsning af gamle danske gyser-klassikere akkompagneret af levende død-uhyggelig musik. Der vil være besøg af grønlandsk shaman, som også gæstede os til Mexicansk dødstema-event. En præst fra Nørrebro. En Bedemand. En historiker. En håndfuld udmærkede døds-interesserede forfattere. Nordisk lys, lyd og epitaf-workshop. Bar med gravøl og vegansk smørrebrød. Allerhelgens aften 31 okt kl. 18 – 23 Entré: 75,- – Forsalg: 60,- Støttet af Statens Kunstfond

Grønland – Et arbejdsliv på iskanten, 31. oktober (Odsherred/Holbæk lokalafdeling)

oktober 31 @ 19:00 - 21:30
Kulturhus Aksen, Asnæs, Centervejen 91,
Asnæs, Danmark
+ Google Maps

Et foredrag af Cecilia Vanman, Eventyrer, Fotojournalist og Havpattedyrbiolog Cecilia Vanman tager publikum med bag scenen på et unikt arbejdsliv som ekspeditionsleder og havpattedyrbiolog ved iskanten i Arktis. Vi rejser blandt andet med på en spændende filmekspedition på jagt efter hvalrosser, hvidhvaler og narhvaler ved 76nde breddegrad i Canada, i fodsporene på legendariske opdagelsesrejsende under ekspeditioner igennem den mytiske Nordvestpassage og møder udfordrende storme, isbjørne og overvældende natur i den arktiske ødemark. Cecilia formidler levende og engageret, og publikum er…

“Seje kvinder på hjemmefronten 1914-18”

oktober 31 @ 19:30 - 21:30
Ringe Bibliotek, Algade 40,
Ringe, 5750
+ Google Maps

Foredrag ved Aase Beyer Clausen, forfatter til bogen "Historier om en sønderjysk familie og krigen 1914-18". Samarbejde mellem NORDEN, Faaborg-Midtfyn, Folkeuniversitet Ringe/Ryslinge og lokalhistoriske forening. Medlemmer: 50 kr. Andre 70 kr. FYN KREDSEN

november 2019

Fællessang på Knøs Gård, 5. november (Sønderborg/Gråsten lokalforening)

november 5 @ 19:00 - 21:30
Knøs Gård Hørup, 6470 Danmark + Google Maps

Med temaet" Mon de trækker i flok disse sagnrige svaner" er der fællessang med Torsdagstrioen. Entré inkl.Et glas vin, kaffe og kage: 70 kr. For ikke medlemmer: 100 kr.

Skumringstime på Aarup Bibliotek, 11. nov (Assens lokalafdeling)

november 11 @ 19:00 - 20:00
Aarup Bibliotek, Bredgade 73
Aarup, 5560